Syrop glukozowo-fruktozowy a zwykły cukier?

Ostatnio zaczyna się coraz częściej mówić o syropie glukozowo-fruktozowym, głównie w kontekście jego niekorzystnego wpływu na nasze zdrowie. Zresztą pojęcie to zaczyna wręcz obrastać pewną otoczką tajemniczości.

Bezspornym faktem jest to, że syrop glukozowo-fruktozowy jest bardzo powszechnym dodatkiem stosowanym w produkcji żywności. W niniejszym artykule postaram się wyjaśnić niejasności, obalić mity i rozwiać inne ewentualne wątpliwości z tym związane….

W dalszej części przeczytasz m.in.

  • Definicja, zalety i zastosowanie syropu glukozowo-fruktozowego
  • Jakie są różnice w stosunku do cukru białego
  • Syrop glukozowo-fruktozowy czy cukier biały jest bardziej szkodliwy
  • Jakie są inne bardziej zdrowe zamienniki cukru

A więc po kolei.

Syrop glukozowo-fruktozowy: definicja, zalety, zastosowanie

Syrop glukozowo-fruktozowy jest wodnym hydrolizatem, otrzymuje się go z kukurydzy, która zostaje przetworzona na skrobię kukurydzianą. Skrobia natomiast, z użyciem enzymów lub kwasów, zostaje przetworzona do formy syropu. Syrop glukozowo-fruktozowy zawiera 55% glukozy, 42% fruktozy i około 3% innych cukrów.

Syrop ten ma postać postać bezbarwnej (czasem jasnożółtej) cieczy.

W przemysłowej produkcji żywności jest powszechnie stosowany, ze względu na cały szereg zalet. Zalety te sprawiają, że jest chętniej stosowany niż zwykły cukier.

Główne zalety syropu glukozowo-fruktozowego to przede wszystkim:

  • niższa cena (w przemyśle spożywczym jest to jedna z najważniejszych zalet)
  • nie krystalizuje się (produkty mają lepszy wygląd)
  • po zmieszaniu z cukrem tradycyjnym (buraczanym) zapobiega krystalizacji również cukru buraczanego
  • jest wygodniejszy w stosowaniu (nie wymaga rozpuszczania, co ułatwia rozlewanie do opakowań, dozowanie do produktów i transport)
  • mikrobiologiczna stabilność

Zastosowanie:

Ze względu na swoje liczne zalety syrop glukozowo-fruktozowy ma bardzo szerokie zastosowanie w przemyśle spożywczym. Przede wszystkim jest wykorzystywany jako zamiennik tradycyjnego cukru do słodzenia lub dosładzania: napojów, soków, lodów, dżemów, galaretek, wsadów owocowych do jogurtów, sałatek, kompotów, napojów alkoholowych, likierów, słodyczy, płatków śniadaniowych, herbatach smakowych, zupach i sosach w proszku. Niestety, bardzo często zdarza się, iż jest on stosowany w produktach bezcukrowych (choćby gumy do żucia czy napoje).

Jakie są różnice w stosunku do cukru białego?

Szczerze mówiąc są one niewielkie.

Syrop glukozowo-fruktozowy zawiera 55% glukozy, 42% fruktozy i około 3% innych cukrów, zaś w cukrze białym fruktoza stanowi 50% a glukoza 50%.

Oba produkty, ze względu na swoje właściwości są bardzo podobne, jednakże nieco „zdrowszy” jest cukier biały, z uwagi na mniejszą zawartość fruktozy.

Syrop glukozowo-fruktozowy czy cukier biały jest bardziej szkodliwy?

Zarówno cukier biały, jak i syrop glukozowo-fruktozowy są porównywalnie szkodliwe. Szkodliwość syropu glukozowo-fruktozowego jest nieznacznie, bo zaledwie o 10% szkodliwsza od cukru białego (tylko dlatego, że syrop glukozowo-fruktozowy zawiera 10% więcej fruktozy).

Dlaczego fruktoza jest szkodliwa?

O ile bezpieczniejsza glukoza jest zamieniana w glikogen, czyli czystą energię, o tyle sama fruktoza jest metabolizowana w wątrobie i nie zostaje zamieniona w energię. Dlatego też wysokie stężenie fruktozy prowadzi przede wszystkim do wzmożonej syntezy trójglicerydów, które są odpowiedzialne za miażdżycę, choroby serca i wylewy.

W związku z tym fruktoza, ze względu na swój wysoki 50% udział, powoduje że zarówno cukier biały, jak i syrop glukozowo-fruktozowo są porównywalnie szkodliwe dla naszego zdrowia.

Szkodliwość tych produktów występuje w bardzo wielu obszarach:

  • powoduje miażdżycę i choroby serca, poprzez podniesienie poziomu LDL czyli złego cholesterolu we krwi
  • obniża wrażliwość organizmu na leptynę (hormon sytości), co osłabia uczucie sytości, powoduje permanentny głód i ciągłe dojadanie
  • posiada wysoki indeks glikemiczny, więc po spożyciu produktów zawierających cukier lub syrop glukozowo-fruktozowy szybko stajemy się głodni i chcemy szybko zaspokoić głód, także produktami słodkimi lub słodyczami
  • nadmierne spożywanie produktów bogatych w cukier może przyczyniać się do powstania odporności na insulinę, co w konsekwencji może przyczynić się do powstania cukrzycy
  • zwiększona produkcja insuliny podnosi ciśnienie krwi i zaburza przemianę tłuszczową.
  • duży metabolizm fruktozy powoduje produkcję lipoprotein o bardzo małej gęstości, mających bezpośredni wpływ na otłuszczenie narządów wewnętrznych, które z kolei stają się niewydolne
  • brak jakichkolwiek składników odżywczych, z wyjątkiem kalorii
  • utrudnienie wchłanianie składników odżywczych
  • roztwory cukru silnie podrażniają błony śluzowe wyścielające żołądek i dwunastnicę
  • powodują efekt uzależnienia (brakuje nam cukru)

Okazuje się, że zarówno cukier biały, jak i syrop glukozowo-fruktozowy porównywalnie szkodzą naszym organizmom. Dlatego wskazane jest ograniczenie spożywania wszelkich produktów mocno słodzonych, bez względu na to czy są one słodzone cukrem białym czy syropem glukozowo-fruktozowym.

Dla organizmu ludzkiego zupełnie wystarczające są cukry zawarte w owocach i warzywach. Tutaj też jednak nie można przesadzać z ilością spożytych słodkich owoców!

Według badań, dzienne spożycie cukru nie powinno przekraczać 100 gramów (9 g w przypadku dzieci i 11 g w przypadku osób dorosłych). Niestety poziom ten osiągniemy lub przekroczymy po wypiciu 1 litra słodzonej Fanty czy Coli, ale też soku słodzonego, Kubusia, zjedzeniu 200 gram słodyczy (żelki, cukierki, batoniki czekoladowe i czekolada) czy 300 gram słodzonych płatków śniadaniowych.

Trzeba też pamiętać, że dojrzałe owoce także mogą zawierać duże stężenie cukru. Są to przede wszystkim winogrona (31 g / 200 g), banany (24,5 g), jabłka (21 g), pomarańcze (19 g). Praktycznie bezcukrowe są avocado (1 g), pomidory (5 g), truskawki, papryka i marchew (ok. 9-10 g), arbuzy (12,5 g).

Uwaga na „zdrowsze” zamienniki cukru białego. Do takich zalicza się cukier brązowy. Chociaż wiele osób uważa, że jest zdrowszy, w praktyce właściwości odżywcze, oraz smak, są prawie identyczne. Brązowa barwa jest uzyskana dzięki melasie, dodawanej do cukru w niewielkiej ilości.

Konkluzja tutaj może być tylko jedna: należy unikać produktów bogatych w cukier, niezależnie czy jest to cukier biały, brązowy czy syrop glukozowo-fruktozowy.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *